رشته طراحی لباس

طراحی لباس

طراحی لباس

معرفی رشته طراحی لباس

طراحی لباس نوعی هنر است که نقش بسیار مهمی را در تولید انواع پوشاک دارد. طراحی لباس باید هم کاربردی و هم از نظر زیباشناسی مناسب و چشم‌نواز باشد و طراحی لباس، هنر کار با پارچه‌ها ، انواع سبک‌ها، رنگ‌ها و روش‌ها را برای تولید پوشاک به کار ببرد و طراحی و دوخت ارتباط مستقیمی با طراحی مد دارد. این رشته مناسب افرادی است که به کارهای فنی علاقه‌مند هستند زیرا این رشته به فعالیت بدنی و فکری زیادی نیاز دارد و شخص باید به کار خیاطی و طراحی و هنرهای مرتبط با آن، علاقه‌مند باشد.

رشته طراحی و دوخت یکی از رشته‌های کاربردی به شمار می‌آید و هدف آن تربیت افرادی است که با درنظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات موجود بتواند نیازهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازد. علاوه بر این، موارد زیر نیز از ویژگی‌های افراد علاقه‌مند به حضور در رشته طراحی و دوخت ذکر می‌شود:

1-مهارت طراحی خوب

2- خلاقیت

3- مهارت نوآورانه

4- مهارت مشاهده برای جست و جوی جزئیات

5- روحیه رقابتی

6- مهارت های ارتباطی خوب

7- تحلیل و پیش بینی علایق و سلایق مردم در حوزه ی مد و لباس

از ویژگی های افرادی است که تمایل به حضور در این حوزه دارند.

طراحی و دوخت لباس طی قرون متمادی همراه با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات چشمگیری داشته و متناسب با فنون و تکنولوژی مدرن،شرایط،اقلیمی و اقتصادی و آداب و رسوم اجتماعی در حال تحول و گسترش می باشد .

رشته طراحی و دوخت یک رشته کاربردی است و هدف آن طراحی لباس و ر نهایت دوخت ایده طرح با حفظ خلاقیت هنری میباشد.

نمونه کارهای دانش آموزان رشته طراحی لباس و تصویر سازی و جنسیت سازی

محیط آموزشی رشته طراحی لباس در هنرستان شناختی کوک طلایی

طراحی لباس

طراحی لباس

کار آفرینی در رشته طراحی لباس

طراحی لباس یک مقوله پیچیده و چند وجهی است. بدین معنا که طراحی از یک جهت به عنوان یک مقوله هنری بسیار مهم مطرح می‌گردد.زیرا که هنرمند با توجه به آنچه در ذهن میپروراند ، میتواند روحیات و آنچه در وجودش از ذوق و هنر نهفته است به شکلی که برای مخاطب قابل لمس باشد ارائه کند . اگر از بعد هنری به مقوله لباس توجه داشته باشیم میبینیم که امروزه در جامعه ایرانی که مهد هنر و تمدن است هنر طراحی لباس از جایگاه ویژه ای برخوردار است . امروزه در جامعه ایرانی پوشش از حیث هنر بسیار کاربرد دارد از این لحاظ که ما در یک کشور اسلامی با رویکردهای اسلامی زندگی میکنیم و توجه به مقوله حجاب ایجاب میکند تا البسه ای طراحی ، تولید و به بازار ارائه شود که فاکتورهای حجاب را داشته باشد و از طرفی میل فطری به زیبا شدن و زیبا بودن را پاسخگو باشد . طراحان لباس سرزمین ایران تلاش دارند تا این زمینه طراحی های مدرن و عوام پسند داشته باشند و بدین ترتیب است که انواع پارچه ها و انواع تزیینات لباس و انوام متریال به کمک طراح لباس می آیند تا بتوانند بهترین جدید ترین لباس ها را با توجه به اصول و قواعد اسلامی طراحی و تولید کنند اما آنچه که نمیتوان منکر شد ورود فرهنگ غرب و عدم خوانی با فرهنگ اسلامی ایران است و گرایش به فرهنگ غرب در پوشاک باعث میشود تا طراحان لباس ایرانی تلاش روز افزون برای مغلوب کردن غربزدگی داشته باشند که البته همین نگرش  و خلأ بازار پوشاک از لباس های زیبا و اسلامی فرصتی فراهم میکند که در این زمینه کاآفرینی انجام شود که البته به دلیل ساکن نبودن مد فرصتی طلایی محسوب میشود .

همچنین اگر  به پوشش از بعد صنعت بنگریم میبینیم که در صنایع دیگر بسیار کار آمد است . آنچه مسلم است اغلب صنایع به تکونولژی طراحی لباس وابسته هستند .از غواصی که زیر آب است تا فردی که خارج از جو و در فضا است در خشکی و دریا و … همه انسانها در مشاغل و صنایع مختلف به پوشش احتیاج دارند.

در صنعت هوا و فضا آنچه غیر قابل انکار است طراحی لباسی با فاکتور های فضانوردی است که جان فرد را خارج از جو حفظ می کند . لباسی که سیستم پیچیده‌ای از پوشاک، تجهیزات و سیستم‌های زیست‌محیطی می‌باشد و به گونه‌ای طراحی شده‌است تا بتواند فضانورد را به راحتی در محیط خشن فضا زنده نگه دارد.

در زیر دریا لباس های غواصی که عایق حرارتی ، مقاوم در برابر سایش هستند  و شناوری مثبت دارند و همچنین از جان غواص  در برابر نیش برخی موجودات دریایی محافظت میکندد و همچنین در مشاغلی مانند آتش نشانی لباس های ضدحریق  و مشاغلی که مرتبط با استفاده از برق هستند علم  طراحی لباس به کمک می آیند .

در پزشکی نیز به وضوح میتوان کمک های طراحی لباس را به علم پزشکی مشاهده کرد در بحث کرونا استفاده از گان پزشکی و ماسک و لباس های لمینیت ضد کرونا با طراحی های خاص و بسیار کار آمد دیدیم که چگونه جان انسان ها حفظ شد .

در علم پزشکی گاهی پیش می آید که فرد بیمار احتیاج به گردند یا دستبند و یا کفش طبی دارد که طراحی آن به عهده طراحان لباس است.گاهی پیش می آید که فردی دچار سوختگی شده و نیاز به لباسی دارد که سوختگی و درد را کاهش دهد و از عوارض سوختگی بکاهد که به عهده طراحی لباس است . و از این موارد بسیار میتوان نام برد که قرن هاست طراحی لباس به کمک علم پزشکی می آید .

همچنین در لباس های انتظامی مواردی مانند لباس های ضد گلوله و لباس هایی با طراحی خاص برای وضعیت های سخت طراحی و تولید میشود که همگی در دامنه طراحی لباس میگنجند.

 در نتیجه آنچه به نظر می آید حضور طراحی لباس در تمام جنبه های زندگی انسانهاست که قابل انکار نیست و این فرصتی است تا طراحان لباس خلؤ های بازار را شناساسیی کنند و به طراحی و تولید موارد بهتر و همچنین تولید داخلی موارد خارجی مشغول شوند چرا که بسیاری از موارد ذکر شده در ایران وجود ندارند و این فرصتی است برای کا آفرینی در ایران عزیزمان .