لزوم تسلط بر طراحی در هنرهای گوناگون

لزوم تسلط بر طراحی در هنرهای گوناگون

هنر طراحی به قرون و حتی هزاره‌های پیش از تاریخ می‌رسد.

آنجا که بشر برای ارتباط و غلبه با دنیای اطرافش به نقش کردن نیروهای غالب و ناشناخته طبیعت، با ابزار و بر بستری از خود طبیعت روی آورد. با اینکه در دوره‌های اول پیدایش طراحی‌ها، این هنر به منطور زیبایی و تزیین به‌کار نرفته، در دوره‌های بعدتر که بشر ساختن ابزار و ظروف و وسایل زندگی را آموخت و نیازهای اولیه را برطرف ساخت به تزیین روی انواع وسایل روی آورد. این هنر در دوره‌های بعدتر تا به امروز همواره در جای جای زندگی انسان حضور داشته است. این پدیده از وجود بعد زیباشناسانه‌ی انسان سرچشمه می‌گیرد. از همینجا اهمیت هنر طراحی که به عنوان مادر هنرها شناخته شده، مشخص می‌شود.
معنای لغوی طراحی “طرح‌افکنی” و “نقشه‌پردازی” است. و در معنای تخصصی بازنمایی یا بازآفرینی تصاویر به صورت عینی یا ذهنی است.

هنر طراحی با ساده‌ترین و در دسترس‌ترین ابزارها به راحتی قابل اجرا بوده و دارای صراحت و بیانی گویاست. خط اصلی‌ترین عنصر طراحی است.
هنرمند در هر رشته‌ای از هنرهای تصویری معمولاً برای بیان اولیه‌ی ایده‌ی خود به پیش‌طرح‌هایی برای رسیدن به بهترین نتیجه برای اجرای نهایی روی می‌آورد.

سنگ پرکاربردترین ابزار در جوامع پیش از تاریخ بوده‌ است

امروزه انواع هنرهای تصویری به وجود آمده که بسیاری ار آن‌ها ترکیبی از چند رشته هستند که تمامی آن‌ها نیاز به شناخت زیبایی‌شناسی و قدرت طراحی دارند. در واقع طراحی پایه‌ی تمام هنرهای بصری است. برای مثال در معماری، طراحی پایه‌ی تمام ساختمان‌هاست؛ طراحی اسکیس پایه‌ی مجسمه‌سازیست و به طور کل بسیاری از شاهکارهای نقاشی در ابتدا با یک اسکیس خلق شدند. نکته‌ی جالب توجه اینجاست که با وجود انواع ابزارهای الکترونیکی جدید همچنان استفاده از طراحی به روش سنتی برای بسیاری از رشته‌ها همچون نقاشی، تصویرسازی، نقاشی دیواری، طراحی کتاب، چاپ دستی، گرافیک، طراحی لباس و بسیاری دیگر از رشته‌ها در حال رشد می‌باشد. طراحی به تنهایی نیز می‌تواند یک هنر کاملاً مستقل به حساب آید. تسلط بر اصول طراحی و شناخت کافی و پایه‌ای آن می‌تواند توانایی‌های بسیاری را در زبان بصری به هنرمند اعطا نماید.
ناگفته پیداست که حتی در سایر هنرهای تصویری مثل عکاسی، هنرهای نمایشی و سینما نیز شناخت اصول طراحی و زیبایی‌شناسی ضروری است.
در پایان باید این نکته‌ی مهم و ضروری را ذکر کرد که طراحی یکی از مهم‌ترین پایه‌های هنر چه در دوره‌های قدیم و چه در عصر جدید می‌باشد؛ به طوری که آموزش صحیح و راهبردی این هنر ارزشمند می‌تواند تأثیرات شگفت‌انگیزی بر روی پیشرفت و درک اصولی مفاهیم هنری در رشته‌های دیگر را دارا باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×