کاربرد ریاضیات در طراحی و دوخت

ریاضی در طراحی لباس

کاربرد ریاضیات در طراحی و دوخت : 
اولین و ساده ترین کاربرد ریاضی در زندگی روزمره تمامی ما شمارش است. از زمان های گذشته تا به امروز انسان ها همواره از شمارش استفاده می کنند. در گذشته ها برای شمارش تعداد دام و طیور، اندازه گیری یک زمین، تعداد سنگ های لازم برای ساخت یک معبد و غیره و غیره از شمارش استفاده می کرده اند. ریاضیات به آدمی کمک کرد تا به راحتی بتواند مقداری پول را بشمارد، مساحتی را بداند و زمینی را اندازه بگیرد.
امروزه ریاضیات ، بخش مهمی از علوم را تشکیل می دهد و با علوم به گونه ای ادغام شده است که نمی توان ریاضیات را از آنهاحذف کرد.

در رشته های مختلف دانشگاهی، در هر رشته یک ریاضی مختص آن رشته وجود دارد که با مفاهیم کاربردی آن رشته ریاضی تعریف می شود و به عنوان کاربرد ریاضیات درآن رشته مورد استفاده دانشجویان قرار دارد . استفاده از ریاضی در تمام هنرها و زندگی به چشم می خورد و هنر طراحی لباس از معادلات ریاضی الهام گرفته و از آن در ایجاد خلق اثر در پوشاک استفاده می کند. شناسایی انواع خطوط و همچنین اشکال مختلف به منظور برش الگوهای خیاطی لازم است. بدست آوردن نسبت های اندام، انجام عملیات ساده ریاضی در کشیدن الگو، تبدیل واحدهای اندازه گیری، شناخت سطوح و حجم های هندسی، محاسبه هزینه ها برای خرید میزان موردنیاز پارچه مصرفی و دیگر لوازم مورد نیاز، قیمت گذاری
محصول تولید شده از ابتدایی ترین کاربردهای ریاضیات در رشته طراحی و دوخت می باشد. ریاضیات همچنین می تواند یک ابزار کار درمحاسبه و طراحی الگوها و حتی ایده ای برای طراحی های مدرن به کار رود. در ادامه به مثالهایی از این دست می پردازیم.

برخی از کاربردهای ریاضیات در طراحی و دوخت:

۱. کاربرد قضیه تالس در طراحی دوخت

قضیه ی تالس: اگر خطی به موازات یکی از ضلع های مثلثیرسم شود و دو ضلع دیگر را قطع کند،روی آن ها پاره خط های متناسب جدا می کند.

نتیجه ی تالس: اگر خطی موازی یک ضلع مثلث رسم شود مثلثی به وجود می آید که اضلاعش با اضلاع مثلث اصلی متناسب است.

عکس قضیه ی تالس: اگر خطی چنان رسم شود که دو ضلع مثلث را به یک نسبت قطع کند، با ضلع سوم موازی است

زمانی که الگو سازی انجام می دهیم، مانند تبدیل دامن راسته به فون، ابتدا ساسون دامن را بسته و به تناسب آن پای دامنا وازمان داده می شود. با محاسبات ساده ریاضی می توانیم به راحتی پای یک دامن را حساب کنیم و به راحتی مقدار نوار لازم را بدست آوریم البته یک خیاط با تجربه همانند یک نقاش که نسبت طلایی ملکه ذهن او گردیده است، می تواند بدون نیاز به این همه محاسبات روی کاغذ به راحتی مقادیر وسایل لازم خود را محاسبه نماید.

  • یک مثال ساده:
    می خواهیم 03 سانتی متر به جلوی دامن اوازمان بدهیم اگر قد دامن 03 فرض شود و طول اوازمان 03 گرفته شود چقدر
    باید عرض ساسون ما باشد .( سه تا اوازمان )
     جواب 2.5می شود.

2. استایل فراکتال Fractal :
فراکتال یک سبک هندسی و ریاضی در دنیای فشن است. سبک فراکتال مناسب استایل روزمره و کژوال نمیباشد و یک استایل فشن است. از سبک فراکتال در فشن شو ها، مراسمات خاص مانند بالماسکه، فرش قرمز و رویداد های فشن و هنری استفاده میشود.

 

اما امروزه طراحان با تغییر روش سبک فراکتال آن را به نحوی دیگر در دنیای فشن برای استایل های روزانه آماده سازی کرده اند.

 

فراکتال در سال 1971 توسط ریاضیدان فرانسوی به نام ماندلبرو وارد دنیای ریاضی شد. ماندلبرو هنگامی که درباره طول سواحل انگلیس پژوهش میکرد به این نتیجه رسید که
وقتی این طول را با مقیاس بزرگ اندازه بگیرد بیشتر از زمانی است که با مقیاس کوچک تر باشد. به افتخار کاشف فراکتال، در دنیای ریاضیات فراکتال های بسیار پیچیده ای وجود دارد که به نام فراکتال ماندلبرو شناخته میشود.

 

این سبک در ریاضیات کشف شد و بعد ها به علت جذابیت فراوان فراکتال در رشته های مختلفی همچون: هنر، گرافیک، طراحی و طراحی لباس وارد شد. فراکتال ساختاری هندسی است که با بزرگ کردن هر بخش از این ساختار به میزان معین دوباره همان ساختار نخستین حاصل میشود.

مانند برگ یک سرخس که اگر برگ های کوچک آن را بزرگ کنید باز هم همان شکل اصلی و بزرگ برگ سرخس حاصل میشود، درست یک شکل همانند و تو در تو. فراکتال های طبیعی مانند: صدف حلزون، برگ سرخس، دانه برف، رشته کوه ها، تپه ها، فرم گل ها و تصاویر منظم موجود در
طبیعت از فرم های طبیعی فراکتال ها میباشند.

3. آنتروپومتری و راحتی لباس : 

آنتروپومتری Anthropometry کلمه یونانی است که از دو واژه Anthropo به معنی انسان گونه انسان و metry به معنی سنجش، تشکیل شده است.
آنتروپومتریک شامل داده های عددی درباره ی سایز، شکل و دیگر مشخصات فیزیکی بدن انسان است و میتواند در مفهوم طراحی و سایزبندی به کاربرده شود. در اوایل قرن بیستم با رایج شدن سفارش های پستی لباس یک بررسی آنتروپومتریک روی 0330۵ نفر زن به منظور توسعه سیستم سایزبندی استاندارد برای پوشاک زنان انجام شد.

مصرف کنندگان مدرن خواهان محصولات پوشاک با برتری چند منظوره بودن دررفع نیاز خود درراحتی عملکرد فیزیولوژیکی و روانی هستند. مشخصه های مهم اندازه پوشاک. تناسب و راحتی فشار شناسایی شده اند.

ارتباط اندازه لباس با اندازه بدن بسیار پیچیده است و نیاز به تجزیه و تحلیل بسیاری از عوامل پیچیده دارد. انتظارمیرود لباسها مطابق با شکل بدن ما و نزدیکترین محیط به ما باشند پس از آن کاملا متناسب شدن وتغییرشکل یافتن درحین هماهنگ شدن با حرکات جنبشی بدن ما مورد نظر است. افراد براساس زیبایی شناسی و عملکرد دلخواه پوشاک مناسب خود را انتخاب میکنند.

اندازه گیری های آنتروپومتریک می تواند به عنوان پایه ای برای ایجاد پایگاه های داده فیزیکی و دیجیتال استفاده شود. فهرست این اندازه گیریها به عنوان راهنما برای افراد حرفه ای در زمینه پوشاک مورد نیاز است که برای استفاده از دانش خود برای انتخاب بخشهای بازار جمعیت و ایجاد پروفایلهای شکل وسایز برای توسعه تمام انواع پوشاک و مانکن های مناسب آن ها به کار گرفته می شوند. این فهرست راهنمایی برای اندازه گیری آنتروپومتریک و همچنین ارائه اطلاعات به تیم های توسعه محصول پوشاک و سازندگان مانکن را بر اساس اصول اندازه گیری و پایه های تشریحی و آناتومی ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×