الیاف پرتقال در طراحی لباس

الیاف پرتقال: 
اگر به خاطر داشته باشید در کودکی به وسیله پوست پرتقال و مداد تراش الیاف تار عنکبوتی شکل درست می کردیم. به این ترتیب که لیمونن موجود در پوست پرتقال را بر سطح برجسته مداد تراش اسپری می کردیم، پلی اتیلن موجود در مداد تراش حل و با اکسیژن هوا ترکیب شده و الیاف تار عنکبوتی شکلی تولید می شد.

این بازی کودکانه امروزه الهام بخش تولید الیافی طبیعی از پوست پرتقال شده است. با پیشرفت صنعت مد و نساجی در جهان تمایل مردم به خرید لباس هایی با الیاف طبیعی بیشتر شده است. از نظر تئوری برای اینکه الیاف به پارچه تبدیل شوند، حتماً باید از یک منبع سلولوزی یا پروتئینی گرفته شوند توسعه دهندگانی از سراسر جهان این موضوع را آزمایش کردهاند و برخی از آنها با طراحان و تولید کنندگان لباس هم همکاری داشتهاند. شرکتی مستقر در ایتالیا توانسته تا حق انحصاری فرایند تولید این نخها را بدست آورد و همچنین طراحان مشهور ایتالیایی مانند سالواتوره فرماگو، مجموعه ای کوچک از لباسهای مختلف را با استفاده از الیاف پرتقال ارائه کردهاند سلولز از پوست پرتقال استخراج میشود و برای تهیه نخ ریسیده می شود. پارچه نهایی همان کیفیت ابریشم را دارد که براق به نظر میرسد و احساسی نرم و لطیف دارد. علاوه بر این، از ترکیب این نخ با نخهای دیگرپارچه های دیگری تولید میشود.

این پارچه با کمک فناوری نانو ساخته میشود و دارای ویتامین و روغنهای اساسی است که در پوست پرتقال یافت میشود. این بدان معنی است که، هنگامی که لباسهای ساخته شده از فیبر پرتقال را می پوشید، پوست شما توسط مواد مغذی موجود در لایه های پارچه تغذیه میشود. در این روش با استفاده از دستگاه تولید نانو الیاف قادرهستیم از پلیمرهای طبیعی و مصنوعی، الیاف در مقیاس نانو متر تولید کنیم. روش تولید نانو الیاف با استفاده از این دستگاه به روش غیر الکتروریسی است که با توجه به ویژگیها و اهمیت الیاف طبیعی قادر به سنتز نانو الیاف طبیعی از افشانه موجود در پوست انواع مرکبات است. امروزه تلاش بر این است که پارچههای با کیفیت و زیبا از مواد طبیعی تولید شود، بنابراین دانشمندان در تلاشاند تا پارچه هایی بسازند که نه تنها به محیط آسیب نمیزند، بلکه سبب بقاء تداوم آن میشود، برای بدن فرد نیز مضر نمیباشد، به خاطر طبیعی بودنش بدن را تقویت میکند و احساس خوبی به آن میبخشد. برای مثال می توان تولید الیاف از اقلام روزمره مانند شیر، پرتقال و قهوه را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×